Lørdag d. 12. november 2016

Vejr: Solrig dag med 2-4/8 skydække og jævn vind fra SV. Luft temperature fra 2 til 4 grader, men med frost i jorden hvor der var skygge. God sigt, dog noget lufturo på afstand over havet.

Havde de 6 net ved Ellekrattet åbne fra morgenstunden og frem til middag, hvor jeg tog et net ned ad gangen og pakkede det sidste sammen kl 14:40. Det var fangstmæssigt en tynd omgang med kun 6 mærkede fugle, selvom der var en del småfugle i luften.
Fik midt på formiddagen besøg af maleren Lene, der havde brug for lidt fisk luft i en pause mellem lakeringen af gulvene i Fyrboligen, men desværre kunne jeg ikke trylle nogle fugle i nettene mens hun var der. ALJ afløste Lene´s besøg og gik rundt med mig i timerne frem til kl 13 og nåede at få set 4 af dagens mærkede Store Gråsisken – i dag var de alle klassiske i både størrelse og fjerdragt.
Vi kunne i ventetiden på fangst nyde en del flokke af Sjagger og Gråsisken over området, men også mindre grupper af bl.a. Silkehale, Solsort, Dompap og Stillits. Sangsvaner, Spurvehøge og Musvåger var der også enkelte af over området, men lidt synd for ALJ var hun cyklet hjemad, da jeg kl 14:45 bar det sidste net ud mod p-pladsen og så en Hærfugl, der fløj hen og rastede i p-pladsens rabat ved Bunkermusseet.
Der havde lidt over kl 13 været melding om en Hærfugl ved Batterivej, men jeg blev alligevel noget overrasket over at slutte af med så fin en fugl. Fik JoK til at melde den ud, mens jeg hentede mit kamera i bilen, men fuglen var forsvundet da jeg på ny kiggede ved Bunkermusset.
JoK, AB, EC og ASJ kom hurtigt ud til mig og JoK genfandt Hærfuglen i bunden af p-pladsen.
Den fløj derefter over mod Åkandevej og de andre fik sammen med EKr og KnP den at se på tæt hold i det svindende lys langs Åkandevej, mens jeg kørte over til Fyret og tømte bilen for ringmærkningsudstyr.

Hærfugl, Åkandevej. Foto: Jørgen Kabel

Hærfugl, Åkandevej. Foto: Jørgen Kabel

Med det flotte vejr på en lørdag var der mange fuglekiggere ude på Grenen i løbet af dagen, hvor RoC tilbragte alle lyse timer og samlede en del tal og fik set flere fine fugle.
En ung Islom rastede ude på Skagerrak siden, 1240 Sule trak SØ, 500 Rider fløj forbi og 9596 Alke tog turen ind i Kattegat. Det blev også til den unge Duehøg, 5 Spurvehøg, 1 Blå Kærhøg, 5 Musvåge og 1 Fjeldvåge gennem dagen og blandt vadefuglene en Enkeltbekkasin, mens der var klart færre Sandløbere end i går.
RoC pillede 2 Hvidsisken ud mellem de mange Store Gråsisken, der gjorde trækforsøg over Grenen og mens vi andre i dagens sidste lys stod på Åkandevej med Hærfuglen havde han en overflyvende Taigapiber på tæt hold ved Strandengssøen.
Kan håbe, at den fugl kommer ud på trækforsøg i morgen!

Inde ved Skagen by var Turtelduen stadig “nærgående” ved Det Hvide Fyr og JPIP havde en Ravn forbi.

Ringmærkning:
Fuglekonge  1
Gråsisken, stor  5

Blog v. MJH

Skriv et svar

