Tirsdag d 27. september 2016

Vejr: Efter en stjerneklar nat var temperaturen droppet til 10 grader på en morgen med svag vind fra SV. Høj luftfugtighed og lidt jordtåge gjorde vegetationen drivvåd af dug. I løbet af morgen og formiddag var der kun få skyer, men til gengæld vekslede det flere gange mellem klart vejr og tågebanker. Solen var ind imellem skjult af tåge, men skinnede det meste af tiden, hvor temperaturen sneg sig op på 17 grader.
Vinden tog efterhånden til og var af jævn styrke ved middagstid, frisk styrke om eftermiddagen og hård vind til aften. Hele dagen i en retning fra SV.
Sigten svingede fra moderat med dis og ned til ca. 1km i de tætteste tågebanker. Fra middag helt klart med sigt ud til enden af horisonten.

Havde alle net åbne fra morgenstunden til kl 15, hvor den opfriskende vind begyndte at genere nettene for meget. Lidt småfugle i krattene i de første morgentimer blev hurtigt afløst af fugletomme timer, så dagens ringmærkningstotal blev beskedent med 16 mærkede fugle. Der var en høj andel af aflæsninger af fugle fra tidligere dage med 11 stk, så udskiftningen af fugle i området var ikke stor og det var da også de samme arter som de foregående dage.

Ude på Storsig heden var 6 Agerhøns aktive fra morgenstunden, mens 2 Ravne kom ud og vendte over Grenen kl 13. Herligt at se og hører dem, da de returnere mod vinden i lege humør, hvor de sammen boltrede sig med luftakrobatik og ivrigt snakkende.
I løbet af eftermiddagen kom 3 Spurvehøge og 2 Dværgfalke også forbi, men ellers var det tamt med fugle. Det gav mig tid til at snakke med tømre Bent om den udslusningskasse, der skal være i muren i det kommende ringmærkningslaboratorie. Der var over middag byggemøde på pladsen og Jacob Funder kaldte mig efter mødet over til Fyret, hvor Bent, arkitekten og byggelederen også hørte om systemet for udslusning af fugle efter ringmærkningen. Alle var enige om dette og Bent blev sat på opgaven med at lave slusen.

RoC var på Grenen hele morgen og formiddag og havde blandt de overflyvende småfugle 60 Blåmejse, 4 Skægmejse og 4 Laplandsværlinge, mens der i dag rastede 60 Rørspurve.
JPIP havde inde i byen 6 Husrødstjert, overflyvende Bjergvipstjert og hele 50 Skovskader.
EC fik set efterårets første Fjeldvåge i Skagen og en flok på 45 Lille korsnæb, men ingen fandt nogen form for sjældenheder i dag.

De næste døgn bliver med så meget blæst og nedbør, at jeg godt kan opgive alle tanker om at åbne net for ringmærkning. Det må i stedet blive til havobs fra de yderste klitter, så jeg håber på spændende fugle over havet og at regnen ikke bliver for slem til at få luftet teleskopet!

dsc_0066

Efter en september med sommervejr, hvor jeg dagligt har kunnet ringmærke ved Fyrhaverne, så flytter jeg i de næste døgns blæst ud til klitterne ved Grenens spids i håb om, at en masse havfugle vil runde revet. Foto: MJH

Ringmærkning
Gærdesmutte 2 – deraf én aflæst, mærket 26/9-2016
Rødhals 10 – deraf 5 aflæst, 2 mærket  20/9 og 3 mærket 24/9-2016
Sangdrossel 1
Munk 4 – deraf én aflæst, mærket 24/9-2016
Gransanger 3
Fuglekonge 3 – deraf 2 aflæst, mærket 24+26/9-2016
Blåmejse 4 – deraf 2 aflæst, mærket 14+16/9-2016

Blog v. MJH, der endnu engang takker for de pæne kommentarer jeg får for disse dagbøger!

En tanke om "Tirsdag d 27. september 2016"

  1. Smukke Skagen….. 😉 Efter jeg skev en kommentar til et af dine tidligere indlæg Jenrich, vågner jeg nu hver morgen op til en ny Skagen’s op-date i min indbakke og jeg må sige, at jeg er begyndt at nyde / være afhængig af dine daglige natur- informationer nordenfjords…. Til min morgenkaffe suger jeg til mig af vejr og nye fugle-observationer…. – Glæder mig over at være en del af din hverdag…. 😉 Fortsæt din passion og gode arbejde…. 🙂

Skriv et svar

